Boek ”Hanze Tol & Handelswegen in Oost-Nederland”

Hessenwegen zijn een begrip in Oost-Nederland. Er is wel over geschreven, maar over de betekenis, de ligging en vooral de geschiedenis van de verschillende wegen is nooit een samenhangend overzicht gemaakt. Bij het onderzoek hierover bleek dat het geen eenvoudig onderwerp was en dat het ontstaan en de ligging van de wegen in het verleden met allerlei verschillende zaken te maken hadden.

De schrijvers van dit boek hebben er alles aan gedaan om de geschiedenis hierover duidelijk en overzichtelijk weer te geven.

{readmorelink}lees meer>>{/readmorelink}


 

 

 

Hessenwegen bleken dus slechts een onderdeel te zijn van wegen en sporen welke het vervoer in Oost-Nederland dienden. Het wegennet, zoals het toen ontstaan is, bleek grotendeels oost-west te lopen in het gebied tussen de IJssel en het Duitse achterland. Dit heeft alles met de uitgebreide handel en handelswegen te maken, in en door de regio, en deze handel is tot in de Middeleeuwen terug te voeren. Het is gelukt om van alle aspecten een samenhangend verhaal te maken, met duidelijke kaarten en veel afbeeldingen. Tevens zijn de wegen, de ontwikkeling en de verandering van de vervoersstromen te volgen in de tijd. We ontdekten dat het vervoer van goederen en personen niet te vergelijken is met het vervoer in vroeger tijd, zo omvangrijk als het is geworden in de huidige tijd..

 

 

Langs de huidige wegen zijn nog wel oude herbergen te vinden, maar ook nog tolhuizen. We vinden ook nog namen terug als Hessenweg, Postweg, Helweg, Heelweg en Rijksstraatweg. Deze benamingen hebben allemaal te maken met de ontwikkeling van het wegennet. In dit boek is dit allemaal weer te vinden en het wordt zodanig uitgelegd dat de naam in de juiste tijd en context word gezet.

Het boek gaat over de handel vanaf de Middeleeuwen en laat zien dat de steden langs de Oostzee zoveel overeenkomen met onze IJsselsteden. Er is te zien en te lezen over de door paarden getrokken vrachtwagens.

De postroutes worden behandeld, de tolhuizen en de herbergen, zodat we deze kunnen terugvinden als onderdeel van een groter netwerk van wegen: de oorsprong van de rijkswegen en de invloed die Napoleon hierop gehad heeft. Deze wegen zijn al aangelegd toen er nog geen auto’s waren uitgevonden. Het boek beschrijft ook de problemen die het toenmalige vervoer met zich meebracht.

Door de tijd heen wordt ook de ontwikkeling van de wegen gevolgd: we beginnen met de Romeinse tijd, omdat deze Romeinen al begonnen waren met een modern wegennet. De laatste weg die behandeld wordt is de N18, waarvan het laatste deel van de inspraakronde nu hopelijk afgerond wordt.

Het nieuwe boek maakt de serie over de geschiedenis van het vervoer in oostelijk Nederland compleet, samen met de boeken ”Spoorwegen in Winterswijk & Omstreken” en ”Langs Weg & Rail”, beide van Arjan Ligtenbarg. ”Hanze, Tol & Handelswegen” is geschreven door twee auteurs: Arjan Ligtenbarg uit Winterswijk en Nico Spit uit Haaksbergen.

Het is verkrijgbaar bij Museum Freriks te Winterswijk, het archief van de Historische Kring Haaksbergen en de boekhandelaren in de Achterhoek, Liemers en Overijssel; het ISBN-nummer is 978-90-70560-37-9. De verkoopprijs bedraagt € 28,50.

Het boek is, net als de twee voorgaande delen, een uitgave van de Vereniging Het Museum uit Winterswijk. Het boek wordt op zaterdag 14 augustus ten doop gehouden. Dit zal plaatsvinden bij Museumboerderij De Lebbenbrugge nabij Borculo, de vroegere hessenherberg aan de weg van Duitsland via Borculo naar Zutphen en Deventer.

Zie voor informatie ook de website: www.vereniginghetmuseum.nl .

Het boek is ook per e-mail te bestellen bij: info@vereniginghetmuseum.nl .

Fotobijschriften:

Hessenkar-2.jpg
Een romantische voorstelling van een hessenkar in de 18e eeuw, hier getrokken door maar liefst acht paarden. Tekening Gerard van Straaten.

Groenlo-Tol Winterswijkse Poort.jpg
Het tolhuis bij de Winterswijksche Poort, aan het einde van de Mattelierstraat in Groenlo, gezien richting de stad, omstreeks 1890. Verzameling Henny Garstenveld

Münster kiep’nkearls.jpg
Een marskramer ofwel ”kiep’nkearl” loopt met zijn lading koopwaar door Münster. Het postuur van de man heeft zich in de loop van vele jaren aan zijn dagelijks werk aangepast: hij loopt erg gebogen op kromme benen. Archief HKH

Overnachting herberg.jpg:
Een postkoets komt aan bij de ”uitspanning”, de herberg waar de paarden zullen worden uitgespannen, de koets in de stal gezet en waar voerman en passagiers gaan overnachten. Archief P.J. Koemans



Foto's


« Terug naar het artikel
Advertenties
Advertenties
Delightnet Home Automation for free