GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
Het zal wennen zijn. Vanaf zaterdag nacht kan er in de Achterhoek niet meer worden gekankerd op Syntus. Ruim tien jaar heeft Syntus grotendeels het openbaar vervoer verzorgd in onder meer de Achterhoek. Ruim tien jaar is er geroepen en gezeurd over die ..........treinen (verzin zelf een benaming) van Syntus die altijd te laat zijn of zelfs niet rijden. Altijd lagen er wel een paar blaadjes op de rails rail Was dat niet het geval dan was de sneeuw schuldig of was een wissel vast gevroren of zat men zonder treinstel waardoor de dienstregeling niet optimaal was te noemen. (dit is slechts de meest vriendelijke wijze om het euvel een naam te geven). Onzin dat gekanker natuurlijk; ieder jaar wees onderzoek uit dat de tevredenheid van de reizigers over de dienstverlening van Syntus uitzonderlijk groot was. Op ieder terrein scoorde Syntus tienen en negens. Wie die onderhoekjes altijd uitvoerde weet ik overigens niet. Syntus houdt het nu echter voor gezien in de Achterhoek. Het trein- en busvervoer in de regio wordt overgenomen door Arriva.
Hoe snel zullen wij Syntus vergeten zijn. Het kan natuurlijk zijn dat Arriva op dezelfde voet verder gaat. Die ............treinen (verzin zelf een benaming) van Arriva zijn altijd te laat of rijden niet. Altijd ligt er wel blaadjes op de rails. Anders is de sneeuw schuldig of is een er een wissel vast gevroren of zit men zonder treinstel waardoor de dienstregeling niet optimaal is. Het bekt in ieder geval prima. Ik zal snel kunnen wennen aan de wisseling van de wacht.
Met één vraag blijf ik zitten. De treinen van Syntus waren bijna allemaal voorzien van Gelderse en Twentse beroemdheden als Sandra Vanreys, Arie Ribbers, Kobus, Bennie Jolink en anderen. Rijden die treinen binnenkort, voorzien van deze namen, ik noem maar wat, door het Zeeuwse landschap. Geen mens heeft daar ooit van bepaalde grote Achterhoekers gehoord van wie de naam op de treinen van Syntus staan. Ja, Bennie Jolink, die zal men waarschijnlijk wel kennen. Ik weet niet hoe Syntus en Arriva dit probleem zullen aanpakken. Het kan natuurlijk zijn dat van de Syntus treinen, voorzien van een ander kleurtje, maar met naam, gaan rijden voor Arriva.. Ik hoop het maar. Het behoud van de treinstellen, zonder toilet, maar men deze vertrouwde namen erop, dat maakt het iedereen nog gemakkelijker te wennen aan de nieuwe vervoerder.