GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
Op 1 augustus veranderen de spelregels van Regiotaxi Gelderland voor reizigers die niet over een reispas met een Wmo-indicatie beschikken. Eén op de tien reizigers van de regiotaxi heeft een OV pas. Op dit ogenblik ontvangen zij bij het reserveren van een rit een zogenaamd OV-advies als het reizen met het gewone openbaar vervoer een goed alternatief is. Dit OV-advies is nu nog vrijblijvend, maar vanaf 1 augustus niet meer. Deze maatregel is nodig om de regiotaxi ook in de toekomst beschikbaar te houden voor OV-reizigers die te ver van een bushalte wonen of naar een bestemming moeten die niet met het openbaar vervoer bereikbaar is.
OV als het kan, regiotaxi als het moet
De provincie heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in het toegankelijk maken van bussen en het verbeteren van de aansluiting van de regiotaxi op de bus- en treindiensten. Regiotaxi Gelderland is -voor niet Wmo pashouders- bedoeld als vangnet als een reis niet met het openbaar vervoer gemaakt kan worden. Gedeputeerde Conny Bieze: "In de praktijk blijkt dat veel OV-reizigers een rit met de regiotaxi bestellen, die ook met het gewone openbaar vervoer kan worden gemaakt. Als reizen met de bus of trein goed mogelijk is, moeten OV-reizigers daar voortaan gebruik van maken. Zo houden we de regiotaxi ook in de toekomst beschikbaar voor OV reizigers. OV als het kan, regiotaxi als het moet!"
Wat verandert er?
Momenteel krijgen OV-pashouders die een rit reserveren een vrijblijvend OV-advies. Met ingang 1 augustus wordt dit een bindend OV-advies. Het reizigerspanel van Regiotaxi Gelderland en reizigersorganisatie ROCOV hebben positief op dit voorstel geadviseerd. Reizigers met een OV-pas die een rit willen maken die ook met het OV gemaakt kan worden moeten voortaan van dat openbaar vervoer gebruik maken. Bij het aanmelden van de rit wordt bepaald of de rit ook met het openbaar vervoer gemaakt kan worden. Uiteraard kan de reiziger ook besluiten om de rit toch met de regiotaxi te maken, maar dan betalen ze het reguliere tarief voor de rit (€3,90 in plaats van €2,00 per zone).
Wanneer OV-advies?
Om te bepalen of de gevraagde verplaatsing per openbaar vervoer gemaakt kan worden maakt Regiotaxi Gelderland gebruik van de nationale reisplanner van 9292. Een OV-verbinding wordt als alternatief beschouwd als:
de looptijd van of naar de dichtstbijzijnde bushalte niet meer dan 10 minuten (ca 600 meter) is;
er sprake is van maximaal 1 overstap;
de reistijd in het OV voor een korte rit (1 of 2 zones) hooguit 15 minuten langer duurt dan dezelfde rit met de taxibus. Voor ritten van 3 of meer zones mag dat hooguit 30 minuten zijn;
de reis per openbaar vervoer ligt tussen een kwartier vóór en drie kwartier na het door de reiziger gewenste vertrektijdstip.
Het verplichte OV-advies is niet van toepassing op de reizigers met een Wmo-reispas.