GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
Bewoners Dennenoord vrezen verkeersoverlast bij zwembad 't Walfort
Aalten - Op woensdagavond 11 september was een grote delegatie van woonwijk Dennenoord aanwezig op de gespreksavond over zwembad 't Walfort. Hier wil de Cone Groep een modern, commercieel wellnesscenter realiseren. Wethouder Ted Kok heeft hier hoge verwachtingen van en denkt dat deze publiekstrekker tussen de 100.000 tot 150.000 bezoekers op jaarbasis trekt.
Van dit aantal bezoekers zijn de bewoners van het nabijgelegen Dennenoord toch wel geschrokken. Ze overhandigden het College en de Cone Groep een brief met de volgende tekst: "Wij hebben als bewoners problemen met het volgende: Toename van de verkeersoverlast; uitgaande van 100.000 bezoekers op jaarbasis, betekent dit 25.000 voertuigen in onze omgeving = ruim 2000 auto's per maand en dit betekent ruim 500 auto's per week. Dit is laag ingeschat, op basis van 4 personen per auto. Bij 2 personen in een voertuig is sprake van het dubbele aantal en moeten we rekenen op ruim 1000 auto's per week in onze omgeving. Een flinke toename van verkeersoverlast zal het gevolg zijn van deze verkeerstroom. De rust in onze woonomgeving zal afnemen. Dit is niet gunstig voor het wooncomfort en geeft een waardevermindering van de woningen in Dennenoord. Velen zijn eigenaar van een woning in deze wijk.
We krijgen te maken met de aanvoer van bouwmaterialen, ruim 3/4 jaar overlast o.a. lawaai, de rust wordt verstoord in onze natuurlijke omgeving. Nu al ondervinden we problemen als het tanktransport van het chloor plaatsvindt. De straat in onze woonwijk is hier niet op berekend. De functie van de "Groene Wal" dient gerespecteerd te worden. Nu is hier al géén sprake meer van. Voorbeelden: er wordt nauwelijks onderhoud gepleegd. Bewoners moeten regelmatig bij de gemeente aankloppen. Het gaas om de wal is deels weggehaald. Dit hield het bladafval tegen. Hiervan ondervinden we in de herfst veel hinder.
De buurt vreest verkeersoverlast met daarbij gepaard gaande geluidsoverlast Mensen lopen nu al geregeld over de wal m.n. kinderen. Allerlei rotzooi wordt bij de toegangspoort van 't Walfort gedumpt. Bewoners hebben al vaak rommel opgeruimd. Dit zal alleen maar erger worden. We pleiten voor een toegangsweg via De Hamelandroute en afsluiting van de bestaande ingang richting het zwembad. De bewoners zijn niet blij met het chloortransport door onze woonwijk. Naast eventueel gevaar, levert dit de nodige overlast op. Auto's moeten noodgedwongen uit de straat, want de weg moet vrijblijven. Ons advies is om voor dit transport een andere route te kiezen. Het chloortransport zal bij uitbreiding van het bezoekersaantal, (na het nemen van een saunabad, zal men ook gaan zwemmen), alleen maar toenemen. De weg naar onze woonwijk Dennenoord is vrij smal. Bij veel verkeer kan de wandelaar of fietser nauwelijks een kant op. Voertuigen kunnen nu elkaar al nauwelijks passeren. De weg is te smal voor nog meer verkeer. Bij veel bezoek verwachten wij als bewoners van Dennenoord meer parkeerdruk in onze wijk. Inritten worden wellicht geblokkeerd. Bij aanleg van een toegangsweg vanaf de Hamelandroute kunnen de bewoners van Dennenoord zich vinden in de plannen van de Cone Groep". Betreffende de opmerking van de realisatie van een toegangsweg via de Hamelandroute werd opgemerkt dat dit een Provinciale weg is. Een te kostbare investering om dit te realiseren. Een aantal buurtbewoners opperde om een toegangsweg te maken via de Oostermanweg. Dit zou een groot deel van de verkeersoverlast oplossen. "Nu wordt het straks levensgevaarlijk om bij de weg Walfortlaan, richting Beerninkweg, linksaf te slaan naar de Hamelandroute. Nu is het al in het spitsverkeer bijna onmogelijk om de Hamelandroute op te komen", aldus een aantal aanwezigen. Een vertegenwoordiger van de Cone Groep is van mening dat het met het chloortransport nog wel meevalt. "Er zullen géén extra transporten plaatsvinden". Ook vrezen buurtbewoners straks lawaaioverlast tijdens de bouwactiviteiten. De bouw gaat ruim een half jaar duren. De bewoners van Dennenoord zijn niet tegen de plannen maar vrezen met name de verkeersoverlast.
Enkele bewoners kunnen nu al niet met de auto het eigen oprit bij huis oprijden, omdat deze geblokkeerd wordt, wanneer er bij het zwembad examens worden afgenomen voor het zwemdiploma. Eén van de bewoners wil absoluut een vrije doorgang door zijn straat. Ik ben niet van plan om meer transportverkeer toe te staan in onze straat. "Ik laat desnoods mijn tandemasser aan de kant van de weg staan. Dan ziet men maar hoe men er langskomt. Ik betaal per slot van rekening wegenbelasting". De Cone Groep heeft er vertrouwen in dat het allemaal wel in orde komt en dat het parkeren geen overlast geeft. De bewoners zijn hier nog niet zo van overtuigd. Het onderwerp komt over een tijdje ter sprake in het Ronde Tafelgesprek (RTG). Zeker is wel dat de bewoners hierover gaan inspreken.