GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
Schetsontwerp voor kruising Laan van Kobus – Nijverheidsweg – De Driehoek vastgesteld
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 21 januari 2014 het schetsontwerp voor de kruising Laan van Kobus – Nijverheidsweg – De Driehoek vastgesteld, met inachtneming van enkele wijzigingen die door buurtbewoners zijn aangedragen. Deze punten zijn:
het verduidelijken van de 30km-zone op de Laan van Kobus;
het aanbrengen van een drempelplateau op de Laan van Kobus bij het begin van het fietspad;
het aanbrengen van een optische drempel op de Nijverheidsweg bij de fietsoversteek;
het aanbrengen van een fysieke middengeleider nabij het linksafvak richting De Driehoek;
het aanbrengen van verlichting bij de fietsoversteek bij De Driehoek.
Het uitgangspunt voor de reconstructie van de betreffende kruising was het vereenvoudigen van de kruising en het scheiden van gemotoriseerd- en langzaam verkeer binnen de beschikbare ruimte.
De middengeleider is in het ontwerp vervangen door twee linksafvakken. Hierdoor heeft het afslaande verkeer een ‘eigen’ ruimte en kan de bestuurder de gehele verkeerssituatie beter overzien. Dit resulteert in veiliger verkeersgedrag en het terugdringen van twijfelsituaties. Tevens wordt de kruising hierdoor compacter en daardoor overzichtelijker.
Het fietspad is vanaf de Laan van Kobus gescheiden en als gefaseerde oversteek in de vorm van een fysieke middengeleider opgenomen in het schetsontwerp. Hierdoor wordt het gemotoriseerde en het langzame verkeer vroegtijdig van elkaar gescheiden. Hierbij is rekening gehouden met de hoofdrichting voor fietsers richting het centrum van Aalten. Omdat het fietspad vanaf de Richterinkstraat ook voor bromfietsers beschikbaar is, krijgt het vrijliggende fietspad tot aan de rotonde met de N318 een breedte van 3.50 m. Ook de gefaseerde oversteek in de middengeleider krijgt een opstelruimte van 3.50 m.