GROENLO- De Slag om Grolle beleefde vandaag alwwer zijn tweede dag. ook deze zaterdag hing in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de Zaterdag was de grote veldslag.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groenlo (vroeger Grol geheten) waarbij honderden acteurs de gebeurtenissen v...
DOETINCHEM - Wordt de Achterhoek de eerste plattelandsregio waar massaal duurzame deelvoertuigen gedeeld worden? Burgemeester Mark Boumans van Doetinchem en tevens voorzitter van 8RHK-ambassadeurs gaat de uitdaging aan met de inwoners.
Hij daagt iedere Achterhoeker uit mee te doen: honderd duurzame deelvoertuigen voor de Achterhoek. Volgens Boumans hebben veel inwoners behoefte aan vervoer. Dat kan zijn naar werk, het ziekenhuis of naar sportverenigingen.
'Wat is...
GROENLO- De Slag om Grolle is los gebarsten. Er hangt in Groenlo een fantatische historische sfeer. Het hoogtepunt van de eerste dag was de grote veldslag, die vrijdag middag voor het eerst plaats vond en dit weekend elke middag te zien en te beleven valt.
De Slag om Grolle is een terugkerende historische reconstructie waarbij het Beleg van Grol door Frederik Hendrik uit 1627 wordt nagespeeld. Het centrum van Groenlo is deze dagen autovrij.
De belegering vindt plaats in en rond Groe...
AALTEN - Rust en ruimte om te leven zoals jij dat wilt, met hulp van de samenleving én de gemeente als je dat nodig hebt. Zo zien deelnemers aan ‘U Spreekt’, het inwonerspanel van de gemeente Aalten, hun toekomstige gemeente het liefst. Het inwonerspanel telt ruim 1.300 panelleden. Ruim 80% daarvan vulde eind vorig jaar de vragen in over ‘hun’ gemeente in 2025 en verder. Het college van burgemeester en wethouders gebruikt de uitkomst om een toekomstvisie op te ste...
Gemeentegids Aalten met ingang van 1 januari 2015 verleden tijd.
Aalten - Op donderdag 6 februari maakte het College van Burgemeester en Wethouders bekend dat men met ingang van 1 januari 2015 gaat stoppen met het uitbrengen van een papieren gemeentegids. Het is tot nu toe gebruikelijk om jaarlijks huis-aan-huis een gemeentegids te bezorgen. De gids wordt op dit moment verzorgd door Akse Media en wordt bekostigd uit de reclameopbrengsten van de advertenties in deze gids. De gemeentegids voor Aalten bestaat uit twee delen: een gemeentelijk deel met daarin alle gemeentelijke informatie. Voor de teksten in dit gedeelte is de gemeente Aalten zelf verantwoordelijk en een algemeen gedeelte met daarin informatie over (maatschappelijke) verenigingen en organisaties. Voor dit gedeelte is Akse Media verantwoordelijk. Het contract met Akse Media loopt af op 1 januari 2015. Voor het College van B & W een goed moment om de vraag te stellen of men door wil gaan met het uitbrengen van deze gemeentegids.
De argumenten om te stoppen met het uitbrengen van de gemeentegids is dat men het een gedateerd communicatiemiddel vindt, waarvoor voldoende alternatieven aanwezig zijn. De meeste informatie in de gemeentegids is ook op de website www.aalten.nl te vinden. De informatie in de gemeentegids is al snel verouderd, omdat deze maar één keer per jaar uitkomt. Verder spelen milieuaspecten een rol (terugdringen van het papierverbruik). Verder vraagt het College van B & W zich af of men in deze tijd wel een beroep moet doen op winkeliers en bedrijven om in de gids te adverteren. Bedrijven kunnen zich richting de gemeente verplicht voelen een advertentieruimte te moeten aankopen. Dit is niet goed voor de beeldvorming. Verder is de gemeente niet primair verantwoordelijk voor het communiceren van de gegevens van (maatschappelijke) verenigingen en organisaties. Het College heeft de fractievoorzitters van de politieke partijen, FAM, BREM, IKAD en de adviesorganen gevraagd of zij zich kunnen vinden in het stoppen met de papieren gemeentegids. Het overgrote deel van de bevraagden kan zich hier in vinden (het niet tijdig reageren is instemmen met). Het College is van mening dat straks de website wel optimaal moet communiceren als informatiekanaal. Om de jongere doelgroep beter te bereiken zal de sociale media nog breder ingezet worden. Na een jaar, eind 2015, gaat men evalueren of deze keuze naast de gewenste effecten, geen onoverkomelijke weerstand heeft opgeleverd.